Aktywne uczestnictwo rodziców w procesie nauki mówienia przez dzieci to klucz do prawidłowego rozwoju komunikacji werbalnej. Wczytajmy się w to, jak możemy być pomocni w tym niewiarygodnym etapie życia naszych maluchów.
Wykorzystanie zabaw w nauce mówienia
Zabawa to naturalna metoda nauki dla dzieci. Poprzez zabawkę, dziecko odkrywa świat, ucząc się nowych umiejętności, w tym mowy. Dlatego aktywne i świadome korzystanie z zabawek w procesie stymulacji mowy jest tak istotne.
Za pomocą prostych zabawek, takich jak klocki, lalki czy samochodiki, dzieci uczą się nazywać rzeczy, wydarzenia i osoby. Wspólna zabawa z rodzicem pozwala na nazywanie kolejno wszystkich elementów i opisywanie działań, które dzieje się podczas zabawy. To z kolei prowadzi do zapoznania dziecka z nowym słownictwem i konstrukcją zdań.
Zabawy z tzw. „bąbelkami mowy”, czyli aktywności związane z wymawianiem konkretnych dźwięków, to kolejny sposób stymulacji języka. Na przykład, możemy poprosić dziecko, by wydało dany dźwięk, za każdym razem, gdy zobaczy określony rodzaj zabawki lub gdy wykonamy określone działanie.
Gry fabularne, takie jak „małe sklepiki” czy „dom”, są niezwykle cenne dla rozwoju mowy u dzieci. Pozwala to dziecku na aktywne tworzenie sekwencji zdań i dialogów. Bezpośrednio przekłada się to na rozbudowanie zdolności narracyjnej, które jest kluczowe dla dalszego rozwoju mowy.
Korekcja wymowy u dzieci
Problemy z wymową u dzieci są dość powszechne i zazwyczaj nie stanowią powodu do niepokoju. Często są one wynikiem naturalnego rozwoju mowy i w wielu przypadkach ustępują samoistnie. Niemniej jednak, istnieją sytuacje, gdy interwencja logopedy staje się konieczna.
Samo zauważenie problemu z wymową bywa często trudne dla rodziców. Ważne jest, aby pamiętać, że każde dziecko rozwija się swoim tempem i niektóre dźwięki są trudniejsze do nauczenia się niż inne. Jeżeli pojawia się niepokój, zawsze można skonsultować to z logopedą.
Jeżeli korekcja staje się konieczna, najważniejsze jest cierpliwość i konsekwencja. Dziecko musi mieć czas na zrozumienie nowych ruchów narządów mowy, które są niezbędne do wytworzenia poprawnego dźwięku. Ćwiczenia wymowy powinny być prowadzone regularnie, ale warto pamiętać, że są one także częścią zabawy i nie powinny powodować presji czy stresu. Pomocne są również różne ćwiczenia oddechowe, które wpływają na poprawę płynności mowy.
Stymulacja mowy przez czytanie
Czytanie to jedna z najważniejszych i najbardziej efektywnych metod stymulacji mowy u dzieci. Poprzez czytanie, dziecko poznaje nowe słowa i zwroty, uczy się prawidłowej intonacji oraz rytmu mowy. To właśnie dlatego codzienne czytanie książek powinno stać się rutyną w każdym rodzinnym domu.
Początkowo możemy wybierać książki z dużą ilością obrazków i niewielką ilością tekstu. Później, gdy dziecko zaczyna mówić i rozumie więcej, możemy sięgać po bardziej skomplikowane książki. Wszystko zależy od wieku i indywidualnego rozwoju malucha.
Podczas czytania warto komentować obrazki i prosić dziecko, aby robiło to samo. Możemy także pytać o przewidywania, co stanie się dalej. Dzięki temu maluch będzie musiał aktywnie myśleć i formułować odpowiedzi, co pozytywnie wpłynie na rozwój jego mowy.
Prostsze książki możemy czytać wielokrotnie. Powtarzanie tych samych słów i fraz pozwoli dziecku zapamiętać je i zrozumieć. W końcu samodzielne „czytanie” znanej książki może być dla malucha ogromną satysfakcją i motywacją do dalszej nauki.